Η εργασία ως διανομέας σε πλατφόρμες όπως η eFood και η Wolt έχει εξελιχθεί σε κύρια ή συμπληρωματική απασχόληση για χιλιάδες επαγγελματίες στην Ελλάδα. Ωστόσο, πολλοί νέοι διανομείς δεν γνωρίζουν τι ακριβώς ισχύει φορολογικά για το επάγγελμα αυτό, ποιες υποχρεώσεις έχουν απέναντι στην Εφορία και πώς να οργανώσουν σωστά τα οικονομικά τους. Οδηγός Φορολογίας για Διανομείς eFood & Wolt (2025) Σε αυτόν τον οδηγό θα βρείτε όλες τις πληροφορίες που χρειάζεστε για τη φορολογία ως διανομέας eFood/Wolt, με έμφαση στις τρέχουσες διατάξεις (2025) και στις αλλαγές σε σχέση με προηγούμενα έτη. Θα μάθουμε:
- Τι σημαίνει να είστε ελεύθερος επαγγελματίας διανομέας και αν είναι υποχρεωτικό να κάνετε έναρξη.
- Πώς ξεκινάτε την ατομική σας επιχείρηση βήμα-βήμα και ποια δικαιολογητικά χρειάζονται.
- Ποιες είναι οι ασφαλιστικές εισφορές (ΕΦΚΑ) και τι ισχύει αν έχετε ήδη άλλη εργασία.
- Πώς γίνεται η τιμολόγηση προς τις πλατφόρμες (myDATA, ΦΠΑ κλπ.).
- Πώς υπολογίζεται ο φόρος εισοδήματος, ποιες κλίμακες ισχύουν το 2025 και τι άλλαξε από τα προηγούμενα χρόνια.
- Ποια επαγγελματικά έξοδα εκπίπτουν για να μειώσετε τον φόρο.
- Συχνά λάθη που πρέπει να αποφύγετε και συμβουλές για νόμιμη και αποδοτική δραστηριότητα.
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν με τα βασικά.
Πρέπει να κάνω έναρξη ως ελεύθερος επαγγελματίας;
Ναι, στις περισσότερες περιπτώσεις είναι απαραίτητο. Από τη στιγμή που συνεργάζεστε ως διανομέας με σύμβαση συνεργάτη (freelancer) για πλατφόρμες όπως η eFood ή η Wolt, θεωρείστε ελεύθερος επαγγελματίας και έχετε υποχρέωση να κάνετε έναρξη ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας στην Εφορία (ΔΟΥ)sk-advisors.gr. Με απλά λόγια, θα πρέπει να αποκτήσετε επαγγελματικό ΑΦΜ και να λειτουργείτε ως ατομική επιχείρηση.
Η eFood έχει αναπτύξει δύο μοντέλα εργασίας: προσλαμβάνει κάποιους διανομείς ως μισθωτούς υπαλλήλους με μισθό, αλλά η συντριπτική πλειοψηφία συνεργάζεται ως ελεύθεροι επαγγελματίεςbusinessdaily.gr. Το freelance μοντέλο προτιμάται διότι προσφέρει ευελιξία στο ωράριο και δυνατότητα συνεργασίας με πολλαπλές πλατφόρμες (μπορείτε π.χ. να δουλεύετε ταυτόχρονα για Wolt και eFood). Σημείωση: Αν είστε από τους λίγους που έχουν προσληφθεί ως μισθωτοί (με μισθό) από κάποια εταιρεία, τότε η εταιρεία αναλαμβάνει τις ασφαλιστικές εισφορές – σε αυτή την περίπτωση δεν χρειάζεται να κάνετε έναρξη ατομικής επιχείρησης. Ο οδηγός όμως που διαβάζετε απευθύνεται στους ανεξάρτητους συνεργάτες διανομείς, δηλαδή όσους πρέπει να κινηθούν ως ελεύθεροι επαγγελματίες.
Τι σημαίνει πρακτικά να είμαι “ελεύθερος επαγγελματίας” διανομέας; Σημαίνει ότι λειτουργείτε σαν μια μικρή επιχείρηση: είστε προσωπικά υπεύθυνος/η για την επαγγελματική σας δραστηριότητα, την έκδοση νόμιμων παραστατικών για τις αμοιβές σας και την πληρωμή των φόρων σας, καθώς και των ασφαλιστικών εισφορών στον ΕΦΚΑ. Έχετε μεν την ευελιξία και τον πλήρη έλεγχο των εσόδων σας, όμως έχετε και υποχρεώσεις όπως η τήρηση λογιστικών βιβλίων (ηλεκτρονικά μέσω myDATA), η έγκαιρη υποβολή φορολογικών δηλώσεων και η καταβολή των αντίστοιχων ποσών σε εφορία και ταμεία.
Τι μορφή επιχείρησης και ΚΑΔ χρειάζομαι;
Η πιο συνήθης μορφή είναι η «ατομική επιχείρηση» (δηλαδή επιτήδευμα στο όνομά σας). Ως αντικείμενο δραστηριότητας θα δηλώσετε τις υπηρεσίες διανομής (delivery). Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις οδηγίες της Wolt, απαιτείται Κωδικός Αριθμός Δραστηριότητας ΚΑΔ 53.20.12 – Υπηρεσίες κατ’ οίκον παράδοσης τροφίμων (delivery). Αυτός ο κωδικός αντιστοιχεί σε υπηρεσίες ταχυμεταφορών/διανομών κατ’ οίκον. Αν κάνετε την εγγραφή σας μέσω του συστήματος, επιλέξτε αυτόν τον ΚΑΔ ώστε να καλύπτει τη δραστηριότητά σας.
Καθεστώς ΦΠΑ: Οι πλατφόρμες απαιτούν οι συνεργάτες διανομείς να υπάγονται σε κανονικό καθεστώς ΦΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι η ατομική σας επιχείρηση θα πρέπει να χρεώνει ΦΠΑ στις υπηρεσίες που παρέχει (στις αμοιβές από Wolt/eFood) και να αποδίδει τον ΦΠΑ στην εφορία. Ακόμα κι αν είστε κάτω από το όριο ετήσιων εσόδων (10.000€) όπου θα μπορούσατε να απαλλαγείτε από ΦΠΑ, οι πλατφόρμες συνήθως ζητούν να ενταχθείτε στο κανονικό καθεστώς. Πρακτικά, στα τιμολόγια που θα εκδίδετε προς την πλατφόρμα, θα προσθέτετε ΦΠΑ 24%. Θα υποβάλλετε δηλώσεις ΦΠΑ (παλαιότερα κάθε τρίμηνο, πλέον μηνιαίως) όπου θα συμψηφίζετε τον ΦΠΑ που χρεώσατε με τον ΦΠΑ που πληρώσατε για επιχειρηματικά έξοδά σας (καύσιμα, εξοπλισμός κλπ.).
Tip: Δεν χρειάζεται να κάνετε την έναρξη προτού εγκριθεί η αίτησή σας ως συνεργάτης διανομέας. Η ίδια η Wolt συμβουλεύει ότι μπορείτε να ολοκληρώσετε το άνοιγμα της επιχείρησης αφού λάβετε το μήνυμα αποδοχής σας, για να μη χρεωθείτε εισφορές για χρονικό διάστημα που δεν εργάζεστε. Δηλαδή, μπορείτε να περάσετε τη διαδικασία αίτησης στην πλατφόρμα και μόλις είστε έτοιμος/μη να ξεκινήσετε διανομές, τότε να προχωρήσετε στις φορολογικές διαδικασίες.
Πώς γίνεται η έναρξη δραστηριότητας – Βήματα & δικαιολογητικά
Η διαδικασία ανοίγματος ατομικής επιχείρησης για διανομέα μπορεί να ολοκληρωθεί ακόμη και ηλεκτρονικά μέσω του gov.gr (πλατφόρμα myBusiness). Τα βασικά βήματα και απαιτούμενα δικαιολογητικά είναι:
- Επαγγελματική έδρα: Πρέπει να δηλώσετε μια επαγγελματική διεύθυνση. Μπορεί να είναι ο χώρος κατοικίας σας (αν το επιτρέπει ο ιδιοκτήτης/μισθωτήριο) ή να νοικιάσετε μια έδρα (π.χ. γραφείο/αποθήκη). Απαιτείται είτε μισθωτήριο επαγγελματικής έδρας είτε υπεύθυνη δήλωση παραχώρησης αν είναι στο σπίτι σας.
- Σημείωση: Υπάρχουν εταιρείες που προσφέρουν εικονική έδρα (virtual office) έναντι αμοιβής, κάτι που μπορεί να διευκολύνει αν δεν θέλετε να χρησιμοποιήσετε τη διεύθυνση κατοικίας.
- Εγγραφή στο myBusiness.gov.gr: Μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας μπορείτε να υποβάλετε αίτηση για έναρξη δραστηριότητας. Εκεί θα συμπληρώσετε τα στοιχεία σας, την έδρα, τον ΚΑΔ που προαναφέραμε, και τυχόν άλλα απαιτούμενα πεδία. Εναλλακτικά, μπορείτε να απευθυνθείτε στη ΔΟΥ σας (τμήμα μητρώου) με τα χαρτιά, αλλά πλέον η online διαδικασία επιταχύνει τα πράγματα.
- Δήλωση δραστηριότητας & υπογραφή υπεύθυνων δηλώσεων: Συμπληρώνετε ότι ξεκινάτε δραστηριότητα παροχής υπηρεσιών ως διανομέας. Θα χρειαστεί να υπογράψετε μια υπεύθυνη δήλωση για το είδος της δραστηριότητας που ασκείτε (ότι πληροίτε τις προϋποθέσεις κλπ.)sk-advisors.gr.
- Έγγραφα ταυτοποίησης: Θα προσκομίσετε/επισυνάψετε φωτοτυπία της αστυνομικής σας ταυτότητας και πιθανώς πρόσφατη βεβαίωση μόνιμης κατοικίας (εκτυπώνεται από Taxisnet). Επίσης, θα χρειαστεί φυσικά ο ΑΦΜ σας (αριθμός φορολογικού μητρώου).
- Εγγραφή στον ΕΦΚΑ: Ως μη μισθωτός επαγγελματίας πρέπει παράλληλα να εγγραφείτε στον ασφαλιστικό φορέα (ΕΦΚΑ). Συνήθως αυτό γίνεται αυτοματοποιημένα όταν ολοκληρωθεί η έναρξη στην εφορία – δηλώνετε στον ΕΦΚΑ ότι ξεκινήσατε ατομική δραστηριότητα. Θα επιλέξετε ασφαλιστική κατηγορία (βλέπε επόμενη ενότητα).
- Εγγραφή στο Επιμελητήριο που ανήκετε βάση δραστηριότητας.
Διάρκεια & ολοκλήρωση: Αν όλα τα δικαιολογητικά είναι σωστά, η έναρξη μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα σε 1-3 εργάσιμες ημέρες. Θα λάβετε ένα (μήνυμα/έγγραφο) ότι η επιχείρηση καταχωρήθηκε. Από εκείνη τη στιγμή μπορείτε να ασκείτε νόμιμα τη δραστηριότητά σας.

Ασφαλιστικές εισφορές ΕΦΚΑ για διανομείς
Ως ελεύθερος επαγγελματίας είστε υποχρεωμένος να καταβάλλετε μηνιαίες ασφαλιστικές εισφορές στον ΕΦΚΑ (κύρια ασφάλιση και υγεία). Σε αντίθεση με τους μισθωτούς όπου οι εισφορές παρακρατούνται αυτόματα από τον εργοδότη, εδώ θα πρέπει να πληρώνετε εσείς τις εισφορές κάθε μήνα μέσω εντολών πληρωμής που εμφανίζονται στο efka.gov.gr.
Πόσο είναι το ποσό; Υπάρχουν ασφαλιστικές κατηγορίες με ελάχιστη την ειδική κατηγορία. Για το 2025, η κατώτατη μηνιαία εισφορά για κύρια σύνταξη και υγεία κυμαίνεται περίπου στα 156€ sk-advisors.gr. Το ποσό αυτό αναπροσαρμόζεται. Αν επιλέξετε ανώτερη κατηγορία, μπορείτε να πληρώνετε περισσότερο (που θα οδηγήσει θεωρητικά σε μεγαλύτερη σύνταξη στο μέλλον), αλλά πολλοί νέοι επαγγελματίες επιλέγουν την κατώτατη για να μειώσουν το τρέχον κόστος.
Αν ήδη εργάζομαι αλλού; Πολλοί διανομείς κάνουν αυτή τη δουλειά ως δεύτερη απασχόληση (π.χ. έχουν και πρωινή δουλειά ως μισθωτοί). Σε αυτή την περίπτωση, ισχύουν ρυθμίσεις για παράλληλη ασφάλιση. Με το νέο ασφαλιστικό σύστημα, εάν πληρώνετε ήδη εισφορές ως μισθωτός, δεν θα χρειαστεί να καταβάλλετε διπλές εισφορές – ουσιαστικά πληρώνετε μία εισφορά συνολικά ακόμα και με παράλληλη απασχόλησηe-efka.gov.gr. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αν από τον μισθό σας ήδη καλύπτεται ένα ποσό εισφορών, θα υπάρξει συμψηφισμός ή απαλλαγή στο κομμάτι της εισφοράς ως ελεύθερος επαγγελματίας. Εάν έχετε πλήρη σύμβαση (8ωρο 5νθήμερο) σε αυτή την περίπτωση δεν πληρώνεται τίποτα και η μηνιαία εισφορά του ΕΦΚΑ μηδενίζει. Είναι σημαντικό να δηλώσετε εγκαίρως στον ΕΦΚΑ ότι έχετε παράλληλη μισθωτή εργασία (υπάρχει ειδική διαδικασία/φόρμα στο gov.gr για δήλωση παράλληλης ασφάλισηςgov.gr). Έτσι θα αποφύγετε χρεώσεις που δεν χρειάζεται. Αντίστοιχα, αν διακόψετε την άλλη εργασία αργότερα, πρέπει να το δηλώσετε ώστε να αρχίσετε να πληρώνετε πλήρεις εισφορές ως ελεύθερος επαγγελματίας. Συμβουλευτείτε τον λογιστή σας ή τον ΕΦΚΑ για λεπτομέρειες, καθώς η παράλληλη ασφάλιση μπορεί να έχει ιδιαιτερότητες ανά περίπτωση.
Τι γίνεται αν δεν πληρώνω το ΕΦΚΑ; Οι εισφορές του ΕΦΚΑ είναι υποχρεωτικές όπως και οι φόροι. Αν αμελήσετε τις πληρωμές, οι οφειλές σας θα συσσωρεύονται με προσαυξήσεις. Επίσης, αν έχετε μεγάλες οφειλές δεν θα μπορείτε να πάρετε ασφαλιστική ενημερότητα. Γι’ αυτό, ενσωματώστε το κόστος του ΕΦΚΑ στον προγραμματισμό σας από την αρχή (θεωρήστε το σαν ένα πάγιο μηνιαίο έξοδο της δραστηριότητας).
Οδηγός Φορολογίας για Διανομείς eFood & Wolt (2025)
Τιμολόγηση προς πλατφόρμες – myDATA και παραστατικά
Μια από τις βασικές σας υποχρεώσεις ως επαγγελματίας διανομέας είναι η έκδοση τιμολογίων για τις υπηρεσίες που παρέχετε. Οι πλατφόρμες όπως η eFood και η Wolt παρέχουν στους συνεργάτες τους μηνιαίες αναφορές πληρωμών (statements) που αναλύουν τι έχετε κερδίσει κάθε μήνα. Πάνω σε αυτά τα ποσά, εσείς θα πρέπει να εκδίδετε το ανάλογο παραστατικό. Συγκεκριμένα, απαιτείται η έκδοση “Τιμολογίου Παροχής Υπηρεσιών” (ΤΠΥ) προς την πλατφόρμα, μέσω του συστήματος ηλεκτρονικής τιμολόγησης myDATA – E-timologio της ΑΑΔΕ.
Πώς λειτουργεί το myDATA;
Το myDATA είναι η πλατφόρμα ψηφιακών βιβλίων της ΑΑΔΕ, όπου καταχωρούνται όλα τα έσοδα και έξοδα των επιχειρήσεων ηλεκτρονικά. Ως ελεύθερος επαγγελματίας, υποχρεούστε να καταγράφετε τα τιμολόγιά σας εκεί. Μπορείτε να το κάνετε με δύο τρόπους:
- Μέσω ενός προγράμματος τιμολόγησης ή της εφαρμογής ERP του λογιστή σας που συνδέεται με το myDATA και διαβιβάζει αυτόματα τα στοιχεία.
- Μέσω της δωρεάν εφαρμογής “e-timologio” της ΑΑΔΕ, όπου χειροκίνητα εκδίδετε τιμολόγια online. Για λίγα τιμολόγια το μήνα, το e-timologio είναι μια χαρά λύση και είναι δωρεάν.
Κάθε μήνα, λοιπόν, αφού κλείσει ο μήνας και λάβετε την αναφορά από την πλατφόρμα (π.χ. “Συνολικές αμοιβές Οκτωβρίου 2025”), θα εκδώσετε ένα τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών προς την εταιρεία (π.χ. Wolt ή eFood αντίστοιχα) για το ποσό των καθαρών αμοιβών + τον αναλογούντα ΦΠΑ 24%.
Παράδειγμα: Αν τον μήνα κερδίσατε 800€ από διανομές μέσω Wolt, θα εκδώσετε τιμολόγιο €800 + €192 ΦΠΑ = €992 συνολικά. Η πληρωμή που θα λάβετε από την Wolt θα πρέπει να αντιστοιχεί σε αυτό το ποσό (ή ενδεχομένως στα 800€ αν η Wolt αποδίδει απευθείας τον ΦΠΑ στο κράτος σε κάποιες περιπτώσεις – αυτό διευκρινίζεται στη σύμβαση). Συνήθως όμως, η πλατφόρμα καταβάλλει σε εσάς το καθαρό ποσό και εσείς είστε υπεύθυνος να πληρώσετε τον ΦΠΑ στην εφορία.
Μην παραλείπετε την τιμολόγηση: Η μη έκδοση τιμολογίων και μη καταχώριση εσόδων στο myDATA είναι σοβαρή παράβαση. Αν δεν διαβιβάζετε τα έσοδά σας, κινδυνεύετε με πρόστιμα σε φορολογικό έλεγχοsk-advisors.gr. Επιπλέον, η σωστή τιμολόγηση είναι απαραίτητη για να αναγνωριστούν τα έξοδά σας και να είστε καλυμμένος/η σε περίπτωση διαφοράς με την πλατφόρμα.

Φορολογία εισοδήματος – Πόσο φόρο θα πληρώσω;
Ως ελεύθερος επαγγελματίας, ο φόρος εισοδήματος υπολογίζεται επί των καθαρών κερδών σας. Δηλαδή λαμβάνονται τα συνολικά έσοδα που είχατε από την επιχείρηση μέσα στο έτος και αφαιρούνται τα εκπιπτόμενα έξοδα (δικαιολογημένες δαπάνες της δουλειάς σας – βλ. επόμενη ενότητα). Στο ποσό που απομένει (καθαρό φορολογητέο εισόδημα) εφαρμόζεται κλιμακωτά η φορολογική κλίμακα.
Κλίμακες φορολογίας 2025: Η φορολογία ατομικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα είναι προοδευτική. Οι συντελεστές για το 2025 είναι:
- 0 – 10.000€ εισόδημα: 9% φόρος
- 10.001€ – 20.000€: 22% φόρος στο κλιμάκιο αυτό
- 20.001€ – 30.000€: 28%
- 30.001€ – 40.000€: 36%
- Άνω των 40.000€: 44%
Ουσιαστικά, αν τα κέρδη σας π.χ. είναι 12.000€, θα πληρώσετε 9% για τα πρώτα 10.000€ και 22% για τα υπόλοιπα 2.000€. Αν τα κέρδη σας είναι πολύ μικρά (λίγες χιλιάδες ευρώ), ο φόρος είναι περιορισμένος λόγω του χαμηλού συντελεστή έναρξης 9% που ισχύει πλέον. Σημείωση: Ο συντελεστής αυτός 9% για το πρώτο κλιμάκιο ισχύει από το φορολογικό έτος 2020 – παλαιότερα ξεκινούσε από 22%. Αυτή ήταν μια σημαντική μείωση φόρου για τους μικρομεσαίους επαγγελματίες.
Εισφορά αλληλεγγύης: Στο παρελθόν, αν το συνολικό εισόδημά σας (από όλες τις πηγές) ξεπερνούσε τις 12.000€, επιβαλλόταν και ειδική εισφορά αλληλεγγύης (με συντελεστές ~2.2% έως 10%). Αυτό όμως έχει καταργηθεί πλήρως από το 2023 και μετά. Επομένως, πλέον δεν πληρώνετε εισφορά αλληλεγγύης στα επιχειρηματικά σας κέρδη (ανάσα για τους φορολογούμενους, καθώς ήταν μια επιπλέον επιβάρυνση που πλέον δεν υπάρχει).
Τέλος επιτηδεύματος: Πρόκειται για ένα πάγιο ετήσιο φορολογικό ποσό που πλήρωναν οι επαγγελματίες με δραστηριότητα. Ήταν 650€ το χρόνο για ατομικές επιχειρήσεις (με εξαίρεση το πρώτο έτος λειτουργίας που υπήρχε απαλλαγή). Τα καλά νέα είναι ότι το τέλος επιτηδεύματος καταργείται από το φορολογικό έτος 2024 (δηλ. στις δηλώσεις που θα κάνουμε το 2025) για όλους τους ελεύθερους επαγγελματίεςnewmoney.grnewmoney.gr. Αυτό σημαίνει μια ελάφρυνση τουλάχιστον 325€ ετησίως για κάθε διανομέα που ασκεί ατομικά το επάγγελμα (στην πραγματικότητα γλιτώνετε 650€ αν δεν είχατε ήδη απαλλαγή). Προσοχή, για τα εισοδήματα έως και 2023 το τέλος εξακολουθεί να εφαρμόζεται – αν μόλις ανοίξατε το 2023, είστε ούτως ή άλλως απαλλαγμένος καθώς ήταν το 1ο έτος. Από το 2024 και μετά όμως, δεν θα το ξαναδούμε στη φορολογική δήλωση των φυσικών προσώπωνnewmoney.gr.
Μείωση φόρου νέων επαγγελματιών: Εάν μόλις ξεκινάτε την ατομική σας επιχείρηση, υπάρχει ένα επιπλέον φορολογικό κίνητρο: για τα πρώτα 3 έτη λειτουργίας δικαιούστε έκπτωση 50% στο φόρο εισοδήματος, για ετήσια κέρδη έως 10.000€. Αυτό το μέτρο εφαρμόζεται σε νέους επαγγελματίες (που δεν είχαν ξανανοίξει επιχείρηση) και ουσιαστικά μειώνει στο μισό τον φόρο των πρώτων χρόνων, δίνοντας ανάσα εκκίνησης. Για παράδειγμα, αν στον πρώτο χρόνο έχετε καθαρό κέρδος 8.000€ και ο φόρος θα ήταν 720€, τελικά με την έκπτωση 50% θα πληρώσετε 360€. Σημείωση: Η έκπτωση αυτή δεν επηρεάζει τον τρόπο υπολογισμού της κλίμακας, αλλά δίνεται εκ των υστέρων στην εκκαθάριση της δήλωσης.
Προκαταβολή φόρου: Κάτι που συχνά ξεχνάται είναι ότι στην πρώτη σας φορολογική δήλωση ως επαγγελματίας θα σας χρεωθεί και προκαταβολή φόρου για το επόμενο έτος. Το κράτος προκαταβάλλει το 55% του φόρου που σας αναλογεί, ως έναντι για την επόμενη χρονιά. Την πρώτη φορά όμως η προκαταβολή είναι μειωμένη κατά 50% (δηλαδή 27,5%). Για παράδειγμα, αν φέτος βγει φόρος 500€, θα υπολογιστεί άλλη μισή φορά (275€) ως προκαταβολή για του χρόνου, σύνολο 775€. Αυτό σημαίνει ότι το πρώτο έτος θα δείτε σχετικά αυξημένη τη φορολογική σας οφειλή. Από το δεύτερο έτος και μετά, η προκαταβολή του προηγούμενου έτους θα συμψηφίζεται. Να το έχετε υπ’ όψιν λοιπόν, ώστε να μη σας ξαφνιάσει.
Πότε και πώς πληρώνω τον φόρο; Ως ελεύθερος επαγγελματίας θα υποβάλετε κάθε χρόνο φορολογική δήλωση (έντυπο Ε1 και Ε3) για τα εισοδήματα του προηγούμενου έτους. Η υποβολή γίνεται ηλεκτρονικά μέσω Taxisnet, συνήθως κατά την περίοδο Απριλίου – Ιουνίου κάθε χρόνου. Ο φόρος που προκύπτει μπορεί να εξοφληθεί εφάπαξ ή σε έως 8 μηνιαίες δόσεις (αν κάνετε δήλωση το 2025, οι δόσεις συνήθως ξεκινούν από Ιούλιο 2025 μέχρι Φεβρουάριο 2026). Φροντίστε να έχετε προβλέψει χρήματα για την πληρωμή του φόρου και της προκαταβολής.
Εκπιπτόμενες επαγγελματικές δαπάνες (έξοδα)
Ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της φορολογίας είναι τα έξοδα που μπορείτε να δηλώσετε, ώστε να μειώσετε το φορολογητέο σας εισόδημα. Ως διανομέας, έχετε αρκετές δαπάνες σχετιζόμενες με τη δουλειά, οι οποίες αναγνωρίζονται από την εφορία ως παραγωγικές και εκπίπτουν από τα έσοδά σας. Μερικά βασικά παραδείγματα:
- Καύσιμα και συντήρηση οχήματος: Βενζίνη ή άλλα καύσιμα για το μηχανάκι/αυτοκίνητο που χρησιμοποιείτε, service, λάδια, ανταλλακτικά, επισκευές. Όλα αυτά τα έξοδα της μηχανής σας μειώνουν τα κέρδη σας φορολογικάsk-advisors.gr.
- Εξοπλισμός προστασίας και ένδυση: Το κράνος, το μπουφάν μοτοσικλετιστή, αδιάβροχα, γάντια, καθώς και η ασφάλεια του οχήματος (ασφαλιστήριο συμβόλαιο) θεωρούνται έξοδα της επιχείρησηςsk-advisors.gr. Ακόμα και ένα κουτί delivery που αγοράσατε, όλα αυτά περνάνε στα έξοδα.
- Επικοινωνίες: Η χρήση κινητού τηλεφώνου και mobile internet είναι απαραίτητη για τη δουλειά (εφαρμογές Wolt, eFood). Ο λογαριασμός κινητού, η αγορά τηλεφώνου, η συντήρησή του, καθώς και τυχόν βάσεις στήριξης GPS κλπ., εκπίπτουνsk-advisors.gr.
- Λογιστικές υπηρεσίες και λογισμικά: Αν πληρώνετε λογιστή για τις δηλώσεις σας, ή αγοράζετε κάποιο λογιστικό πρόγραμμα/υπηρεσία τιμολόγησης, αυτές οι δαπάνες είναι επίσης εκπιπτόμενεςsk-advisors.gr.
Φυσικά, ό,τι άλλο έξοδο είναι απαραίτητο αποκλειστικά για την επιχειρηματική σας δραστηριότητα μπορεί να εκπέσει. Για παράδειγμα, αν χρησιμοποιείτε χώρο του σπιτιού σας ως γραφείο, δικαιούστε να εκπέσετε ένα ποσοστό από τους λογαριασμούς ΔΕΚΟ ή το ενοίκιο ως έξοδο (ρωτήστε τον λογιστή σας για υπολογισμό ποσοστού).
Συλλογή αποδείξεων: Κρατήστε όλες τις αποδείξεις και τα τιμολόγια από αγορές που κάνετε για τη δουλειάsk-advisors.gr. Είναι κρίσιμο, διότι μόνο αν υπάρχει το παραστατικό μπορεί επίσημα να αναγνωριστεί το έξοδο. Παραδώστε τα στον λογιστή σας ή καταχωρίστε τα στο myDATA (αν έχετε πρόσβαση για καταχώριση εξόδων). Μια καλή πρακτική είναι να κρατάτε και ένα αρχείο (π.χ. ένα φάκελο ή μια φωτογραφία σε ψηφιακή μορφή) για κάθε απόδειξη, ώστε να μη χάνονται.

Συχνά λάθη και παγίδες – τι να αποφύγετε
Όσοι ξεκινούν ως νέοι διανομείς συχνά κάνουν κάποια λάθη λόγω άγνοιας της διαδικασίας. Ακολουθούν μερικές κοινές παγίδες και πώς να τις αποφύγετε:
- Καθυστέρηση στην έναρξη δραστηριότητας: Ορισμένοι ξεκινούν να παραδίδουν παραγγελίες χωρίς να έχουν κάνει τα χαρτιά τους (έναρξη στη ΔΟΥ). Αυτό είναι λάθος και μπορεί να επιφέρει πρόστιμα για “άσκηση δραστηριότητας χωρίς έναρξη”sk-advisors.gr. Φροντίστε να μην καθυστερήσετε – μόλις αποφασίσετε ότι θα συνεργαστείτε με την πλατφόρμα (και αφού εγκριθείτε), προχωρήστε άμεσα στις φορολογικές ενέργειες.
- Μη καταχώριση εσόδων στο myDATA: Όπως προαναφέραμε, πρέπει να κόβετε τα τιμολόγιά σας κάθε μήνα. Αν αφήσετε μήνες ατιμολόγητους ή δεν περάσετε τα δεδομένα στο myDATA, δημιουργείται φορολογικό κενό. Η ΑΑΔΕ διασταυρώνει τις πληρωμές που δήλωσε η πλατφόρμα ότι σας έκανε με τα έσοδα που δηλώνετε εσείς. Εάν βρει ασυμφωνία, θα σας ζητήσει εξηγήσεις ή θα επιβάλει πρόστιμαsk-advisors.gr.
- Παράλειψη πληρωμής ΕΦΚΑ: Μην αγνοείτε τις εισφορές, ακόμη κι αν τα εισοδήματά σας είναι χαμηλά. Ο ΕΦΚΑ συσσωρεύει τις οφειλές και αργότερα μπορεί να βρεθείτε με μεγάλο χρέος. Επίσης, χωρίς να πληρώνετε δεν θα έχετε ιατροφαρμακευτική κάλυψη. Προϋπολογίστε λοιπόν κάθε μήνα ένα ποσό για το ταμείο, όπως θα κάνατε για βενζίνες κλπ.sk-advisors.gr.
- Λάθος ή καθόλου λογιστική καθοδήγηση: Ο φορολογικός και ασφαλιστικός κώδικας είναι πολύπλοκος και αλλάζει. Μην διστάζετε να ρωτήσετε έναν εξειδικευμένο λογιστή ειδικά αν δεν έχετε εμπειρία. Πολλοί κάνουν το λάθος να προσπαθήσουν μόνοι τους και χάνουν προθεσμίες ή εκπτώσεις, ή δηλώνουν λάθος στοιχείαsk-advisors.gr. Ένας λογιστής που γνωρίζει τις ιδιαιτερότητες του επαγγέλματος των διανομέων θα σας βοηθήσει να αποφύγετε προβλήματα και να αξιοποιήσετε όλα τα νόμιμα οφέλη.
- Μη σωστή φοροαπόδοση σε case tips ή μετρητά: Αν λαμβάνετε φιλοδωρήματα (tips), ειδικά μέσω της εφαρμογής (ψηφιακά), αυτά θεωρούνται εισόδημα και καλό είναι να συμπεριλαμβάνονται στα τιμολόγιά σας ή να τα δηλώνετε. Εάν κάνετε αντικαταβολές (π.χ. εισπράττετε μετρητά από πελάτες για λογαριασμό της πλατφόρμας), αποδώστε τα σωστά σύμφωνα με τις οδηγίες της εταιρείας. Συνήθως τα μετρητά αυτά δεν είναι δικό σας έσοδο (τα καταθέτετε πίσω μέσω συνεργαζόμενων καταστημάτων όπως ορίζει η Wolt)explore.wolt.comexplore.wolt.com, αλλά τα αναφέρουμε ως διαδικαστική λεπτομέρεια: ακολουθείτε πιστά τις οδηγίες για να μην υπάρξει θέμα διαχείρισης χρημάτων.
Τι άλλαξε σε σχέση με προηγούμενα χρόνια;
Κλείνοντας, συνοψίζουμε βασικές αλλαγές των τελευταίων ετών που επηρεάζουν έναν διανομέα ως προς τη φορολογία του:
- Κατάργηση εισφοράς αλληλεγγύης: Από 1/1/2023 καταργήθηκε εντελώς η ειδική εισφορά αλληλεγγύης για όλα τα εισοδήματαkathimerini.gr. Παλαιότερα, αν το ετήσιο εισόδημα ξεπερνούσε τις €12.000, επιβαρυνόταν με ένα επιπλέον ποσοστό (2,2% κ.ά.). Πλέον δεν υπάρχει αυτή η επιβάρυνση.
- Μείωση πρώτου φορολογικού συντελεστή: Από το 2020 ο αρχικός συντελεστής φόρου για τα πρώτα €10.000 εισοδήματος μειώθηκε στο 9% (από 22%). Αυτό έκανε την φορολογία πιο ήπια για τους μικρομεσαίους.
- Έκπτωση φόρου νέων επαγγελματιών: Εφαρμόζεται τα τελευταία χρόνια η έκπτωση 50% στον φόρο για τα τρία πρώτα χρόνια λειτουργίας μιας νέας ατομικής επιχείρησης (και ειδικά για εισόδημα μέχρι €10.000), κάτι που δεν υπήρχε παλαιότερα.
- Κατάργηση τέλους επιτηδεύματος: Το “χαράτσι” των 650€ το χρόνο για επιτηδευματίες αποτελεί παρελθόν από το 2025 (φορολογικό έτος 2024)newmoney.gr. Εξακολουθεί να ισχύει μόνο για νομικά πρόσωπα (εταιρείες) μέχρι το 2027, όχι όμως για ελεύθερους επαγγελματίεςnewmoney.grnewmoney.gr.
- Ηλεκτρονικά βιβλία – myDATA: Η υποχρεωτική διαβίβαση εσόδων-εξόδων στην πλατφόρμα myDATA τέθηκε σε ισχύ σταδιακά από το 2021-2022. Πλέον όλες οι συναλλαγές πρέπει να καταχωρούνται ψηφιακά – ένα μεγάλο βήμα σε σχέση με τα χειρόγραφα βιβλία του παρελθόντος. Οι διανομείς που ίσως εργάζονταν παλιότερα με “μπλοκάκι” θα θυμούνται τις χειρόγραφες αποδείξεις. Τώρα όλα γίνονται ηλεκτρονικά.
- Ασφαλιστικό σύστημα (ΕΦΚΑ): Από το 2020 άλλαξε ριζικά ο τρόπος υπολογισμού εισφορών για ελεύθερους επαγγελματίες. Αντί να υπολογίζονται ως ποσοστό επί του εισοδήματος, πλέον υπάρχουν σταθερές κατηγορίες. Επίσης, εισήχθη η έννοια της “μιας εισφοράς” για παράλληλη ασφάλισηe-efka.gov.gr, ώστε να μην πληρώνουν διπλά όσοι έχουν και μισθωτή εργασία.
- Μοντέλο απασχόλησης πλατφορμών: Το 2021-2022 υπήρξαν εξελίξεις (π.χ. κινητοποιήσεις διανομέων eFood) που οδήγησαν την eFood να προσφέρει και επιλογή πρόσληψης. Επιπλέον, υπογράφτηκε το 2022 κλαδική σύμβαση εργασίας για τους διανομείς στις εταιρείες διανομής (επισιτιστικός κλάδος). Αυτό σημαίνει καλύτερες παροχές για τους μισθωτούς διανομείς (π.χ. εταιρικό εξοπλισμό, ιδιωτική ασφάλιση). Ωστόσο, αυτά αφορούν τη μειοψηφία – η πλειονότητα παραμένει με μπλοκάκι.
Χρήσιμες συμβουλές για επιτυχία και συμμόρφωση
Το να εργάζεστε ως διανομέας eFood ή Wolt μπορεί να προσφέρει ελευθερία κινήσεων και ένα ικανοποιητικό εισόδημα, όμως απαιτεί συνέπεια και σωστή φορολογική διαχείριση. Μην αφήνετε τις γραφειοκρατικές υποχρεώσεις να σας αποθαρρύνουν: με τον κατάλληλο προγραμματισμό, μπορείτε να τις εντάξετε στην ρουτίνα σας. Κρατήστε ένα ημερολόγιο προθεσμιών (π.χ. πότε υποβάλλεται ΦΠΑ, πότε η φορολογική δήλωση, πότε λήγει η πληρωμή ΕΦΚΑ κάθε μήνα) ώστε να είστε πάντα ενήμεροι.
Επενδύστε λίγο χρόνο να κατανοήσετε τα βασικά – όπως κάνατε διαβάζοντας αυτόν τον οδηγό – γιατί έτσι θα αποφύγετε λάθη που κοστίζουν. Αντιμετωπίστε την δραστηριότητά σας επαγγελματικά από την αρχή: τηρείτε αρχείο, ζητήστε συμβουλές όπου χρειάζεται και να είστε νομοταγείς. Αυτό θα σας εξασφαλίσει ηρεμία και θα σας επιτρέψει να εστιάσετε σε αυτό που έχει σημασία: την ασφαλή και αποτελεσματική διανομή.
Τέλος, η εμπιστοσύνη του κοινού έρχεται και με τη διαφάνεια: Μη φοβάστε να δείξετε στους πελάτες ή γνωστούς σας ότι λειτουργείτε νόμιμα – π.χ. κάποιοι κολλούν αυτοκόλλητο “Ελεύθερος επαγγελματίας – Νόμιμη απόδειξη διαθέσιμη” στο κουτί τους, ενισχύοντας την εικόνα επαγγελματισμού. Και φυσικά, σε περίπτωση αμφιβολίας, ένας καλός λογιστής είναι ο σύμμαχός σας. Με αυτά τα εφόδια, μπορείτε να συνεχίσετε τη δουλειά σας ως διανομέας γνωρίζοντας ότι έχετε τα φορολογικά σας σε τάξη.
Συμπερασματικά: Η φορολογία για διανομείς πλατφορμών δεν χρειάζεται να είναι τρομακτική. Με ενημέρωση, συνέπεια και σωστή καθοδήγηση, μπορείτε να μεγιστοποιήσετε τα οφέλη της εργασίας σας και να ελαχιστοποιήσετε το φόρο, παραμένοντας απολύτως νόμιμοι. Καλή συνέχεια και καλές διανομές!

